Do zasilania silników spalinowych pojazdów samochodowych można stosować szereg paliw gazowych o różnych własnościach fizycznych i chemicznych, jednak najczęściej stosowane są następujące paliwa gazowe:
- mieszanina propanu i butanu - gaz ziemny.
Gazy te przechowuje się jako skroplone lub sprężone.
Gaz skroplony, do zasilania pojazdów benzynowych, jest mieszaniną propanu i butanu (LPG skrót do "Liquified Petroleum Gas"). Gaz propan-butan odznacza się znaczną odpornością na spalanie stukowe, umożliwiającą stosowanie w silnikach z zapłonem iskrowym wysokich stopni sprężania. Liczba oktanowa wynosi ok. 110 jednostek, jest więc wyższa od liczby oktanowej stosowanych obecnie paliw benzynowych. 1 litr gazu propan-butan waży w przybliżeniu 0,5 kg.
LPG uzyskuje się głównie jako produkt uboczny, podczas rafinacji ropy naftowej, w ilości około 2% przerobionej masy ropy. Produkuje się go również z gazu ziemnego. Gaz ten znajduje bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle, rolnictwie, chemii jak i gospodarstwach domowych (jest to ten sam gaz stosowany w gospodarstwach domowych do kuchenek gazowych - butle 11kg, lub jeden z jego składników (butan) znalazł zastosowanie w zapalniczkach gazowych). Możliwe jest również zastosowanie LPG do zasilania pojazdów benzynowych różnych typów (osobowe, dostawcze, ciężarowe) jak i innych maszyn i urządzeń napędzanych silnikami spalinowymi.
Do przechowywania gazu (LPG) w samochodzie służą zbiorniki ciśnieniowe, spełniające rolę zbiornika paliwa. Zużycie paliwa w kg/100 km jest w przybliżeniu jednakowe - dla gazu skroplonego (LPG) i dla benzyny, natomiast zużycie wyrażone w litrach na 100km, jest dla gazu o około 10-15% większe niż dla benzyny.
Aktualnie, w wielu krajach wzrasta jego popularność jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie (głównie w Holandii, Polsce, Belgii, Włoszech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach i Korei. Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, choć do oceny własności antystukowych tego paliwa stosuje się częściej liczbę metanową, która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w granicach 60-80.
LPG stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania dość kosztownej instalacji (od 1500 do 4000 zł). Samochody zaopatrzone w tę instalację muszą jednak częściowo korzystać też z benzyny, gdyż ze względów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno się odbywać z użyciem benzyny. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie przełaczają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczność ręcznego przełączana się z benzyny na LPG.
Instalację LPG można również zastosować w samochodach z silnikiem dwusuwowym, oraz z silnikiem Diesla.
Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosząca w Polsce ok. 50% ceny benzyny bezołowiowej. W Holandii, Belgii i Polsce paliwo to jest silnie promowane jako bardziej ekologiczne od benzyny.
Instalacje gazowe dzieli się na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istniało 5 typów instalacji zasilaniem LPG.
I - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa).
II - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki.
III - instalacja z wtryskiem jednopunktowym (stałym) gazu w fazie lotnej.
IV - instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej.
V - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. |